خانه / تجارت الکترونیک / مهمترین مدل های تجارت الکترونیک

مهمترین مدل های تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک بسته به نوع ارایه دهنده خدمت و بستر آن انواع متفاوتی دارد که در زیر به ۴ مورد از انواع مدل های تجارت الکترونیک اشاره کرده ایم:

  1. تجارت الکترونیکی B2B (Business to Business)
  2. تجارت الکترونیکی B2C (Business to Consumer)
  3. تجارت الکترونیکی C2C (Consumer to Consumer)
  4. تجارت الکترونیکی C2B (Consumer to Business )

در ادامه به شرح هر یک از مدل ها می پردازیم:

تجارت الکترونیک بیزینس . بیزینس B2B

در عصر اطلاعات زندگی می‌کنیم و ملاحظه می‌نماییم که اوضاع و احوال کسب و کار به شدت در حال تغییر است. علی‌رغم این همه پیشرفت‌ هنوز برای بسیاری از مردم شگفت‌انگیز است که چرا بخش عمده‌ای از تجارت الکترونیکی به صورت B2B یا بنگاه به بنگاه انجام می‌گیرد. در مدل B2B یک شرکت یا بنگاه تجاری برای ثبت سفارش به تولیدکنندگان, دریافت پیش‌فاکتور, فاکتور خرید, پرداخت مبلغ خرید و هزینه‌های مربوطه از طریق شبکه اقدام می‌نماید. هر چند که تجارت الکترونیکی سالهاست با استفاده از مبادله الکترونیکی داده‌ها (EDI) انجام می‌شود ولی در واقع از پنج سال پیش به شکل امروزی (اینترنتی) درآمده است. شرکت سیسکو یکی از اولین شرکتهایی بود که در سال ۱۹۹۶ سایت الکترونیکی خود را راه‌اندازی نمود. پس از آن شرکتهای دیگر به سرعت از این روش تقلید کردند و مسائل مالی و انتقال الکترونیکی وجوه را حل کردند

تجارت الکترونیک مدل B2B

تجارت الکترونیک بیزینس. مشتری B2C

تجارت الکترونیکی بنگاه ـ مشتری شامل تجارت خرده‌فروشی می‌شود. این نوع تجارت بین فروشنده و مشتریان ایجاد می‌شود. یعنی مشتریان با استفاده از شبکه می‌توانند به فروشگاه دسترسی پیدا کرده کالای مورد نیاز خود را انتخاب نموده، سفارش خرید دهند و وجه آن را پرداخت نماید. این نوع تجارت با گسترش اینترنت به سرعت افزایش می‌یابد. امروزه در کشورهای پیشرفته انواع کالاها از اقلام مصرفی مثل مواد غذایی تا اقلام بادوام مثل اتومبیل از طریق اینترنت قابل خرید و فروش می‌باشد.تجارت الکترونیکی B2C دارای مزایای فراوانی هم از نظر خریداران و هم از نظر فروشندگان می‌باشد.فروشگاههای الکترونیکی از دیدگاه خریداران دارای ویژگیها و مزایای زیر می‌باشد:۱ـ کاتالوگ و مشخصات کالا به سهولت قابل دسترسی می‌باشد.۲ـ کالا و خدمات, توسط بقیه خریداران قابل ارزیابی می‌باشد و مشتری می‌تواند از نظرات بقیه افراد استفاده نماید.۳ـ خرید از فروشگاه به طور ۲۴ ساعته امکان‌پذیر است.۴ـ بعضی از محصولات مثل نرم‌افزارها یا کتابها و نشریات الکترونیکی و فیلم را همزمان با خرید دریافت نماید.۵ـ خرید از این فروشگاهها ارزان‌تر است.۶ـ فشارهای روانی هنگام خرید وجود ندارد.۷ـ مقایسه انواع کالاها در انواع فروشگاهها به راحتی امکان‌پذیر است.۸ـ خریدار به راحتی می‌تواند مناسب‌ترین قیمت را انتخاب نماید.۹ـ خریدار پس از انتخاب کالا و پرداخت مبلغ و هزینه‌های آن سریعاً کالا را در منزل دریافت نماید.۱۰ـ بعد از دریافت, اگر کالا دارای مشکل باشد می‌تواند آن را مرجوع نماید.

تجارت الکترونیک مشتری ـ مشتریC2C

تجارت الکترونیکی مشتری ـ مشتری (C2C) هم اخیراً به وجود آمده است. حجم مبادلات این نوع تجارت الکترونیکی در مقایسه با دو نوع فوق‌الذکر بسیار پایین‌تر است. این نوع تجارت الکترونیکی بیشتر برای برگزاری مناقصات و مزایده‌ها و حراج‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع تجارت مشتریان کالای خود را همراه با مشخصات و قیمت آن آگهی می کنند و سایر مشتریان می توانند محصولات را مشاهده نموده و خریداری نمایند. اپلیکیشن دیوار از چنین مدل تجاری برخوردار است.

در  تجارت الکترونیکی C2C مشتریان کالای خود را همراه با مشخصات و قیمت آن آگهی می کنند و سایر مشتریان می توانند محصولات را مشاهده و خریداری نمایند.

 

مدل C2B یا تجارت مصرف کننده با فروشنده

تجارت الکترونیک مشتری ـ بیزینس C2B

به دلیل گستردگی بیش از حد محصولات مختلف در بازار مصرف Online، بسیاری از خریداران با مشکلات زیادی در جهت انتخاب صحیح و خرید درست کالای مورد نیاز خود روبرو هستند. گاهی نیز پیدا کردن محصول مورد نظر و قیمت آن در سایت فروشنده، کار دشواری خواهد بود. بنابراین جهت راحت تر نمودن امر خرید، نیاز به روش های جدید خرید و فروش اینترنتی وجود دارد. روش هایی که در آنها
آژانس هایی به صورت Online مانند رابطه بین مصرف کنندگان و فروشندگان، تلاش می کنند تا خریداران را به بهترین شکل ممکن در خریدشان یاری نمایند، اساس کار این واسطه ها مدل C2B است. مانند Priceline که خود را با این استراتژی تطبیق داده است.

منبع:دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

درباره ی دکتر سئو

همچنین ببینید

استراتژی بازاریابی در سئو کسب و کار

استراتژی بازاریابی چیست؟

استراتژی بازاریابی چیست؟ استراتژی بازاریابی زمانی صورت می‎گیرد که شما برای فعالیت بیشتر در حوزه …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *